Thursday, November 28, 2013

Tutorial Melajukan Komputer

Artikel ini membincangkan bagaimana untuk menggunakan alat-alat yang disediakan dalam Windows 7, Windows Vista, dan Windows XP Service Pack 3 untuk membantu membuat komputer anda lebih cepat, memastikan komputer anda lebih cekap, dan membantu melindungi privasi anda apabila anda menggunakan internet.


1.Menghapuskan spyware, dan membantu melindungi komputer anda dari virus/bakteria

Spyware mengumpul maklumat peribadi anda tanpa diketahui anda dan juga tanpa kebenaran. Dari laman web yang anda lawati yang memerlukan untuk menaip nama pengguna dan kata laluan, spyware boleh mengodam anda dan maklumat sulit anda dalam risiko. Di samping kebimbangan perihal privasi, spyware boleh menjejaskan prestasi komputer anda. Untuk melawan spyware, anda mungkin mahu mempertimbangkan untuk menggunakan Download Microsoft Security Essentials secara percuma untuk membantu menjaga sistem anda pada masa akan datang dari virus, spyware, adware, dan perisian lain yang berniat jahat (juga dikenali sebagai malware). Microsoft Security Essentials bertindak sebagai alat dengan menyingkirkan spyware dan secara automatik untuk membantu menjaga sistem anda daripada ancaman yang akan datang.

Microsoft Windows Malicious Software Removal Tool adalah satu lagi utiliti yang memeriksa komputer yang beroperasi menggunakan Windows 7, Windows Vista, Windows XP, Windows 2000, dan Windows Server 2003  dari jangkitan oleh perisian tertentu, lazimnya berniat jahat, termasuk Blaster, Sasser, dan Mydoom, dan membantu untuk membuang sebarang jangkitan virus akan ditemui.



2.Kurangkan Ruang Disk(Disck Space) Anda

Alat Disk Cleanup membantu anda untuk membebaskan ruang pada hardisk anda untuk meningkatkan prestasi komputer anda. Alat ini mengenal pasti fail yang anda selamat untuk dipadam dan kemudian membolehkan anda untuk memilih sama ada anda mahu padam beberapa jenis fail ataupun semua fail yang dikenal pasti.

Gunakan Disk Cleanup untuk:

Buang fail Internet sementara.
Padam fail-fail program yang dimuat turun, seperti Microsoft ActiveX kawalan dan Java applet.
Kosongkan Recycle Bin.
Buang Windows Temporary File, seperti Error Report.
Padamkan program software yang anda sudah tidak gunakan lagi.
Buang restore points yang tidak digunakan dan shadow copies daripada Sistem Restore.

Untuk Menggunakan Disk Cleanup:
Pergi ke start button > All Program > Accessories > System Tools > Disk Cleanup.

klik sahaja OK untuk teruskan proses.
Disk Cleanup dialog box


3.Mempercepatkan akses kepada data

Disk fragmentation atau Pemecahan cakera melambatkan prestasi keseluruhan sistem anda. Apabila fail yang berpecah-belah, komputer perlu mencari Hardick sebagai fail apabila fail dibuka. Tindak balas ini akan menyebabkan komputer anda lambat

Disk Defragmenter (boleh dipanggil defrag) adalah utiliti Windows yang menggabungkan fail dan folder yang berpecah pada hardisk komputer anda supaya masing-masing menduduki ruang tunggal pada hardisk.

Bila patut gunakan Disk Defragmenter
Di samping untuk menjalankan Disk Defragmenter secara berkala (mingguan sebagai tambahan), terdapat beberapa masa yang lain anda perlu gunakan Disk Defragment juga, seperti apabila:

Anda menambah sebilangan besar fail.
Ruang Hardisk anda berjumlah 15 peratus atau kurang.
Anda memasang program baru atau versi baru sistem operasi Windows.

Menggunakan Disk Cleanup dan Disk Defragmenter secara tetap adalah cara yang terbukti untuk membantu menjaga komputer anda berjalan dengan cepat dan cekap.

Untuk Menggunakan Disk Defragmenter:
Klik Start > All Programs > Accessories > System Tools, dan klik pada Disk Defragmenter.

Disk Defragmenter dialog box, with the Configure schedule button selected


4.Mengesan dan membaiki Disk Error


Di samping menggunakan Disk Cleanup dan Disk Defragmenter untuk mengoptimumkan prestasi komputer anda, anda boleh memeriksa integriti fail yang disimpan pada Hardisk anda dengan menjalankan Error Checking utility.

Seperti yang anda gunakan hardisk anda, ia boleh menghasilkan Bad Sector. Bad sector melambatkan prestasi hardisk dan kadang-kadang menghasilkan data (seperti penjimatan fail) sukar atau mustahil. Utiliti Ralat Memeriksa mengimbas cakera keras untuk bad sector dan imbasan untuk kesilapan sistem fail untuk melihat sama ada fail atau folder tertentu tidak kena pada tempatnya.

Jika anda menggunakan komputer anda setiap hari, anda perlu menjalankan utiliti ini seminggu sekali untuk membantu mengelakkan kehilangan data.

Cara Melakukan Error Checking.


Tutup semua fail yang anda buka.
Klik Start, dan kemudian klik Computer.
Dalam Windows Computer, Right Click pada Hardisk yang anda mahu cari bad sector, dan kemudian klik Properties.
Dalam kotak dialog Properties, klik tab Tools.
Klik Semak Sekarang butang.
Dalam Error Checking, pilih Scan for and attempt recovery of bad sectors , dan kemudian klik Start.

Check Disk Local Disk dialog box, with the Scan for and attempt recovery of bad sectors check box selected


Jika Bad Sector Dijumpa, pilih untuk membetulkannya.


5. Belajar mengenai ReadyBoost

Jika anda menggunakan Windows 7 atau Windows Vista, anda boleh menggunakan ReadyBoost untuk mempercepatkan sistem anda. Satu konsep baru untuk menambah ingatan kepada sistem, ia membolehkan anda menggunakan non-volatile flash memory seperti USB flash drive atau memory Card untuk meningkatkan prestasi tanpa perlu untuk menambah memori tambahan. (topik ini akan saya tuliskan pada masa pada masa akan datang)


 

JOM BERSOSIAL DENGAN MAT TYPO.
SOCIALIZE IT →
FOLLOW US →
SHARE IT →